Informatie die u nodig heeft bij kwijtschelding aanvragen

Wij vragen u bij het aanvragen van kwijtschelding om gegevens mee te sturen. Het hangt af van uw situatie of u een verkort of gewoon formulier moet invullen.

U krijgt een gewoon formulier als:

  • Er meer dan 2 personen van 27 jaar of ouder op uw adres wonen.
  • U ZZP-er en/of student bent.

Gelden beide situaties hierboven niet voor u? Dan krijgt u een verkort formulier.

Op het verkorte formulier staan 3 vragen waar wij soms om extra informatie vragen

Wij vragen naar uw situatie om te kijken of wij extra informatie van u nodig hebben. Wij vragen of:

  • U inkomsten uit kamerverhuur heeft. Is dit zo? Dan vragen wij u om een kopie van de huurovereenkomst.
  • U alimentatie betaalt of krijgt. Is dit zo? Stuur een bankafschrift van de afgelopen maand waarop de alimentatie en uw inkomen staan.
  • U een eigen woning heeft. Is dit zo? Dan vragen wij om 2 kopieën:
    • Kopieën van de laatste jaargegevens van de hypotheek.
    • Kopieën van de bankafschriften waarop afschrijvingen van de maandelijkse hypotheeklasten staan. Heeft u een polis die gekoppeld (verpand) is aan de hypotheek? Stuur dan een financieel overzicht van deze polis mee.

Op het gewone formulier stellen wij 4 extra vragen naast de 3 vragen hierboven

3 van de vragen op het gewone formulier zijn dus gelijk aan het verkorte formulier. Hierboven ziet u in welke situaties wij extra informatie van u vragen. Ook vragen wij bij het gewone formulier altijd om:

  • De kopieën van afschriften van uw rekeningen over de afgelopen 2 maanden. Het gaat om afschriften van al uw bankrekeningen, spaarrekeningen, spaarpolissen en rekeningen in het buitenland. Op de afschriften moeten tenaamstelling, datum, bij- en afschrijvingen en actueel saldo leesbaar zijn;
  • Een kopie van het polisblad van uw zorgverzekering waar de premie op staat die u betaalt;
  • Een kopie voorschotbeschikking van de Belastingdienst van kindgebonden budget, kinderopvang-, huur- en/of zorgtoeslag;
  • Een kopie van de voorlopige teruggave van de Belastingdienst, als u die krijgt.

U vult uw aanvraag voor kwijtschelding het makkelijkst in via Mijn Loket

Inloggen Mijn Loket

Voor inloggen in Mijn Loket gebruikt u uw DigiD. Wij vragen u om alle gevraagde informatie direct mee te sturen. Stuurt u niet alle informatie op? Dan kunnen wij uw aanvraag niet beoordelen. Wij moeten uw aanvraag dan afwijzen en u moet de belastingaanslag betalen. Wij sturen u altijd een brief over onze beslissing op uw verzoek om kwijtschelding.