Informatie die u nodig heeft bij kwijtschelding aanvragen

Wij vragen u bij het aanvragen van kwijtschelding om gegevens mee te sturen

Het hangt af van uw situatie of u een verkort of gewoon formulier moet invullen. U krijgt een gewoon formulier als:

  • Er meer dan twee personen van 21 jaar of ouder op uw adres wonen;
  • U ZZP-er en/of student bent.

Gelden beide situaties hierboven niet voor u? Dan krijgt u een verkort formulier.

Op het verkorte formulier staan drie vragen waar wij soms om extra informatie vragen

Wij vragen naar uw situatie om te kijken of wij extra informatie van u nodig hebben. Wij vragen of:

  • U inkomsten uit kamerverhuur heeft. Is dit zo? Dan vragen wij u om een kopie huurovereenkomst;
  • U alimentatie betaalt of krijgt. Is dit zo? Dan vragen wij om een kopie van de uitspraak van de rechtbank. In deze uitspraak moet de te betalen of te ontvangen alimentatie staan;
  • U een eigen woning heeft. Is dit zo? Dan vragen wij om twee kopieën.;
  1. Kopieën van de laatste jaargegevens van de hypotheek.
  2. Kopieën van de bankafschriften waarop afschrijvingen van de maandelijkse hypotheeklasten staan. Heeft u een polis die gekoppeld (verpand) is aan de hypotheek? Stuur dan ook een financieel overzicht van deze polis mee.

Op het gewone formulier stellen wij vier extra vragen naast de drie vragen hierboven

Drie van de vragen op het gewone formulier zijn dus gelijk aan het verkorte formulier. Hierboven ziet u in welke situaties wij extra informatie van u vragen. Daarnaast vragen wij bij het gewone formulier altijd om:

  • De kopieën van rekeningafschriften van de afgelopen twee maanden. Het gaat om afschriften van al uw bankrekeningen, spaarrekeningen, spaarpolissen en rekeningen in het buitenland. Op de afschriften moeten tenaamstelling, datum, bij- en afschrijvingen en actueel saldo leesbaar zijn;
  • Een kopie van het polisblad van uw zorgverzekering waar de premie op staat die u betaalt;
  • Een kopie voorschotbeschikking van de Belastingdienst van zorgtoeslag, huurtoeslag, kinderopvangtoeslag en/of kindgebonden budget;
  • Een kopie van de voorlopige teruggave van de Belastingdienst, als u die krijgt.

U vult uw kwijtscheldingsaanvraag het makkelijkst in via Mijn Loket

Voor inloggen in Mijn Loket gebruikt u uw DigiD. Wij vragen u om alle gevraagde informatie direct mee te sturen. Stuurt u niet alle informatie op? Dan kunnen wij uw kwijtscheldingsaanvraag niet beoordelen. Wij moeten uw aanvraag dan afwijzen en u moet de belastingaanslag betalen. Wij informeren u altijd over onze beslissing op uw kwijtscheldingsaanvraag.