Heeft u of iemand in uw gezin een hond? Of meerdere honden? Dan moet u hondenbelasting betalen. We sturen de belastingaanslag aan de hoofdpersoon in het huishouden. Ook als de hond van een ander lid van het gezin is. U betaalt een bedrag per hond. GBLT laat controleren op het bezit van een hond. We kunnen hiervoor bij u aan de deur komen.
Hoeveel hondenbelasting u moet betalen, vindt u op de tarieven pagina van de gemeente Woudenberg.
Veranderingen doorgeven
- Komt er een nieuwe hond in uw gezin?
Dan moet u dit binnen 14 dagen aan ons doorgeven. - Krijgt de hond een nieuwe eigenaar buiten het gezin?
Geef dat binnen zes weken aan ons door. Stuur ook een schriftelijk bewijs van de nieuwe eigenaar mee. - Is uw hond overleden?
Geef dat binnen zes weken aan ons door. Stuur ook een schriftelijk bewijs van de dierenarts mee.
Veranderingen kunt u digitaal doorgeven via Mijn Loket. U kunt ook een papieren formulier aanvragen. Bel daarvoor 088-064 55 55.
Speciale gevallen
De belasting geldt niet voor alle honden. Uitzonderingen zijn:
- pups bij de moederhond. De pups mogen maximaal 3 maanden oud zijn;
- hulphonden en blindengeleidehonden;
- honden voor de verkoop;
- honden in een asiel.
Kenneltarief
Heeft u een kennel? Dan betaalt u een vast bedrag. U moet dan wel kunnen bewijzen dat u een registratie voor een kennel heeft. Deze vraagt u op bij De Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland. U kunt de registratie digitaal doorgeven via Mijn Loket.
Is kwijtschelding mogelijk?
Kunt u de hondenbelasting niet betalen? Dan kunt u om kwijtschelding vragen. Bij deze belasting is kwijtschelding:
- mogelijk voor het gewone tarief. Voldoet u aan de regels en voorwaarden? Dan hoeft u niet te betalen. Lees meer over kwijtschelding aanvragen.
- niet mogelijk voor het kenneltarief. U kunt in dat geval in delen betalen. Lees meer over betalen in delen.