Bent u het niet eens met de belastingaanslag, de WOZ-waarde of de kosten? Dan kunt u dit GBLT laten weten. Dat heet bezwaar maken. Bezwaar maken is gratis. Bezwaar maken moet u binnen een bepaalde tijd regelen. Daarom staat op al onze post een datum. Uw bezwaar moet binnen zes weken van deze datum bij ons binnen zijn. Twijfelt u of u bezwaar wilt maken? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.
Waar kunt u bezwaar tegen maken?
Bezwaar kunt u maken tegen:
- Het aanslagbiljet. Hier valt ook de afrekening van de afvalstoffenheffing onder (Diftar).
- De WOZ-waarde van bij ons aangesloten gemeenten.
- De kosten van de aanmaning.
- De kosten van het dwangbevel.
- De rentebeschikking.
- De kosten van een hernieuwd bevel. Dit heet administratief beroep.
Hoe kunt u bezwaar maken?
U regelt uw bezwaar het makkelijkst via Mijn Loket. Maar u kunt natuurlijk ook een brief sturen.
Bezwaar maken in Mijn Loket
U logt in met uw DigiD. Of met eHerkenning als het om een bedrijf gaat. U kiest daarna in het overzicht voor 'indienen' achter het kopje Bezwaar. Wij nemen u stap voor stap door uw bezwaar mee.
Inloggen Mijn Loket
Bezwaar maken in een brief
Stuur dan een brief met uw bezwaar. Zet in uw brief:
- Uw voorletter, achternaam, adres en woonplaats;
- Datum dat u de brief schrijft;
- Aanslagnummer, belastingjaar en soort document waar u het mee oneens bent;
- De reden van uw bezwaar;
- Bewijsstukken. Een kopie van deze bewijsstukken stuurt u mee met uw brief;
- Uw handtekening.
U stuurt deze brief naar GBLT, postbus 1098, 8001 BB in Zwolle.
Lees verder onder de afbeelding >>>
Wanneer krijgt u antwoord?
In de meeste gevallen stuurt GBLT binnen 12 weken een beslissing op uw bezwaar.
Voor een WOZ-bezwaar en bezwaren tegen belastingen van de gemeente zoals het gedifferentieerd tarief afvalstoffenheffing (diftar) mogen we langer tijd nemen. We moeten dan uiterlijk 31 december beslissen.
Wanneer kunt u om een vergoeding van kosten vragen?
Let op: U moet de vergoeding aanvragen voordat we een beslissing nemen!
In het Besluit proceskosten bestuursrecht staat voor welke kosten u een vergoeding kunt vragen. Zo kunt u bijvoorbeeld om vergoeding vragen voor:
- de kosten voor hulp van een advocaat (rechtsbijstand);
- de kosten voor het opvragen van uittreksels uit openbare registers. Zoals het Kadaster of de Basisregistratie personen.
U kunt géén vergoeding vragen:
- voor kosten van postzegels en de telefoon;
- bij beslissingen over een vermindering van uw belastingaanslag.
Wij vertellen u in onze beslissing of u een vergoeding krijgt.
Wilt u bezwaar maken omdat u onze post niet kreeg?
Kreeg u onze post niet? En maakt u daarom bezwaar? Dan is de kans klein dat we dit toekennen. Als u kunt bewijzen dat u de post niet kreeg ligt het anders. Bijvoorbeeld als u verhuisde en wij de post nog naar uw vorige adres stuurden.