GBLT stuurt een belastingaanslag afvalstoffenheffing naar de bewoner of gebruiker van een perceel (pand). We sturen altijd een belastingaanslag. Ook als u geen afval meegeeft.
De afvalstoffenheffing bestaat 2 delen
Dit zijn:
- Een vast bedrag per jaar.
Dit bedrag staat op de belastingaanslag. Deze sturen we in het begin van het jaar.
- Een bedrag per keer dat u restafval aanbiedt.
U betaalt voor elke keer dat u uw grijze restafvalkliko container aan de weg zet. Of een vuilniszak in de ondergrondse container van de gemeente gooit. Dit heet Diftar. We sturen u hiervoor een aparte belastingaanslag na afloop van het jaar. De Diftar voor dit jaar betaalt u dus pas volgend jaar.
Kijk voor de precieze bedragen op de tarieven pagina van de gemeente Veenendaal.
Is kwijtschelding mogelijk?
Kunt u de afvalstoffenheffing niet betalen? Dan kunt u om kwijtschelding vragen. Voldoet u aan de regels en voorwaarden voor kwijtschelding? Dan hoeft u niet te betalen.
Lees meer over kwijtschelding aanvragen.
Krijgt u geen kwijtschelding?
U kunt wel in delen betalen. Lees meer over betalen in delen.
Werkt uw afvalpas niet?
Neem contact op met GBLT op telefoonnummer 088-064 55 55. Wij zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.
Heeft u een nieuwe pas nodig? Dan regelt u dit met de ACV op telefoonnummer 0318-64 81 60. De ACV is bereikbaar op:
- maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur;
- donderdag van 8.00 tot 15.00 uur;
- zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.
Afvalstoffenheffing bij verhuizing
- Verhuist u binnen dezelfde gemeente?
De afvalstoffenheffing verhuist met u mee. Volgend jaar krijgt u een belastingaanslag voor de nieuwe woning - Verhuist u naar een andere gemeente?
U moet betalen tot u verhuist. We sturen u hierover een brief. Betaalde u al voor het hele jaar? Dan storten we een deel van dit bedrag terug. - Verhuist u van een andere gemeente naar Veenendaal?
U moet betalen vanaf het moment dat u in Veenendaal woont. U krijgt hiervoor een belastingaanslag.