Wat u van ons mag verwachten

Onze dienstverlening komt samen in onze 6 servicebeloften.  Zo maken wij belastingzaken regelen eenvoudiger. Wij luisteren naar uw verhaal, denken met u mee en zoeken samen met u naar een oplossing.  Lees meer over de servicebeloften.

Wat u van ons mag verwachten

GBLT werkt aan een goede dienstverlening. 

  • Heeft u een vraag over uw belastingaanslag? Dan beantwoorden wij deze vraag graag.
  • Heeft u een probleem? Wij proberen het samen met u op te lossen.
  • Heeft u kritiek? Wij luisteren naar u en proberen hiervan te leren,

Maar hoe werkt dat dan? Waar kunt u terecht met uw vragen, problemen en kritiek?

Wij willen u graag zo goed mogelijk van dienst zijn. Bijvoorbeeld door zo snel mogelijk antwoord te geven op uw vraag of klacht. Daarom hebben we binnen GBLT afspraken gemaakt. Over hoe u ons kunt bereiken. Over hoe we met u omgaan. En hoe lang we over ons antwoord mogen doen. Dat verschilt per onderwerp. En hangt ook af van hoe uw vraag of klacht bij ons binnen komt. Hieronder leest u wat u van ons mag verwachten.

Hoe behandelen we u?

Wij hebben voor alle contacten met onze klanten de volgende regels:

  • We zijn vriendelijk, respectvol en persoonlijk.
  • We spreken en schrijven in begrijpelijke taal.
  • We proberen altijd uw vraag te beantwoorden. Weet een medewerker het antwoord op uw vraag niet? Dan zoeken wij voor u een medewerker die u wel kan helpen.
  • Het maakt niet uit hoe u contact met ons opneemt. Via internet, Mijn Loket, telefoon, post of in persoon. U krijgt altijd actuele en juiste informatie van GBLT.   
  • We houden ons aan de wet. In de inhoud van onze beslissingen. Maar ook in de tijd die van de wet mogen gebruiken voor deze beslissingen. We proberen natuurlijk uw vraag sneller af te handelen.
  • Wij komen onze afspraken na. Maakten we een fout? Dan geven we dat toe. En we herstellen de fout zo snel mogelijk. 
  • Wij maken gebruik van DigiD om uw persoonlijke gegevens in Mijn loket te beschermen. DigiD is uw unieke inlogcode voor alle contacten met de overheid.
  • Wij gaan vertrouwelijk met uw informatie om.

Hoe kunt u contact met ons opnemen ?

U kunt ons op verschillende manieren bereiken. Klik op de manier voor meer informatie:

  • Op onze website vindt u actuele informatie over de aanslagen die wij verstuurden. Daarnaast vindt u hier algemene informatie over het heffen en innen van de verschillende soorten belastingen. 
    Belangrijk onderdeel van de website is Mijn Loket. Hier kunt u zelf uw belastingzaken regelen. Wanneer het u het beste uitkomt, 24 uur per dag. Dit doet u veilig na inloggen met uw DigiD. U kunt hier:

    • Postadres veranderen;
    • E-mailadres opgeven;
    • Bankrekening veranderen;
    • Uw belastingaanslag bekijken;
    • Bekijken hoeveel u nog moet betalen;
    • Toestemming voor betalen in delen regelen;
    • Betalingsregeling treffen;
    • Kwijtschelding aanvragen;
    • Vragen om verlaging van de aanslag. Als u alleen woont en een aanslag voor 3 v.e. kreeg;
    • Formeel bezwaar maken;
    • Hond aanmelden of afmelden voor gemeentebelasting;
    • WOZ-gegevens bekijken (taxatieverslag) van de aangesloten gemeenten.
  • Zijn onze website en Mijn Loket niet genoeg om uw vraag te beantwoorden of probleem op te lossen? Dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen. We zijn bereikbaar op nummer 088-064 55 55. U kunt ons bellen op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Wij kunnen 95% van alle telefoontjes in één keer opnemen. In 5% van de gevallen lukt dit ons niet. Bijvoorbeeld door onverwachte of bijzondere drukte. Dan vragen wij u later nog eens te proberen. Wij kunnen maximaal 5.000 telefoontjes per dag beantwoorden.

  • Schrijft u liever een brief? Dat kan ook. Stuur deze dan naar GBLT, Postbus 1098, 8001 BB Zwolle.
    Binnen 10 werkdagen na uw brief sturen we u een antwoord. Kunnen we niet direct een antwoord geven? Dan krijgt u binnen die periode een ontvangstbevestiging. U krijgt dan antwoord op uw brief binnen 8 weken na de ontvangstbevestiging.

  • Wilt u ons liever persoonlijk spreken? Ook dat is mogelijk. Maar alleen als u daarvoor vooraf een afspraak maakt. Bel ons daarvoor op nummer 088-064 55 55. Ons adres voor bezoek is Lübeckplein 2 in Zwolle.  
    Maakte u bezwaar tegen een belastingaanslag van uw gemeente? En spraken we hiervoor een hoorzitting af? U kunt ons dan vragen deze te plannen in uw eigen gemeentehuis.

Waarover kunt u contact met ons opnemen? En wat is de snelste manier?

U kunt over verschillende onderwerpen contact met ons opnemen. Klik op het onderwerp voor meer informatie:

  • Heeft u een algemene vraag? Of zoekt u algemene informatie? Bijvoorbeeld over uw belastingaanslag of een aanmaning? Kijk dan eerst op onze website. Daar vindt u  antwoorden op veel vragen. Heeft u een vraag over uw eigen situatie? Dan kunt u het beste Mijn Loket gebruiken. Of u belt met ons. Wij zijn open van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur.

    Hoe snel krijgt u reactie van ons?

    • Op de website, in Mijn Loket en aan de telefoon krijgt u meteen antwoord.
    • Via een brief krijgt u binnen 10 werkdagen een antwoord.
  • Veranderingen doorgeven gaat het snelst via Mijn Loket. Daar kunt u bijvoorbeeld alles over betalen in delen regelen. Ook kunt u uw bankrekening of e-mailadres opgeven. Een overzicht van de mogelijkheden in Mijn Loket vindt u boven.
    Let op: Het is niet nodig een verhuizing of aangepaste WOZ-waarde aan ons door te geven. De gemeente stuurt ons deze gegevens. Wij nemen die automatisch over.

    Hoe snel krijgt u reactie van ons?

    • Op de website, in Mijn Loket en aan de telefoon krijgt u meteen antwoord.
    • Via een brief krijgt u binnen 10 werkdagen een antwoord.
  • Bent u het niet eens bent met een aanslag of besluit van GBLT? Dan kunt u in bepaalde gevallen bezwaar maken tegen de aanslag of het besluit. Meer informatie hierover vindt u op onze website. Bezwaar maken gaat het snelst en gemakkelijk via Mijn Loket. Maar kunt uw bezwaar ook per brief sturen. U kunt niet per telefoon bezwaar maken.

    Hoe snel krijgt u reactie van ons?

    Het hangt af van het soort bezwaar wanneer u een antwoord krijgt:

    • Bezwaar tegen de WOZ-waarde. Dit kan alleen voor de gemeenten Dronten, Leusden, Nijkerk, Dalfsen, Bunschoten, Zwolle en Ommen. U krijgt binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging. Definitief antwoord krijgt u uiterlijk 31 december.
    • Andere bezwaren. U krijgt u binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging. Definitief antwoord krijgt u binnen 12 weken na de datum op het aanslagbiljet.
  • Kunt u uw aanslag niet betalen? Dan kunt u kwijtschelding aanvragen. Bij kwijtschelding hoeft u de aanslag niet te betalen. Of maar voor een deel. Of u kwijtschelding krijgt hangt van uw omstandigheden. Aanvragen van kwijtschelding gaat het snelst via Mijn Loket. Maar u kunt het formulier ook telefonisch aanvragen.
    Let op: Wij kunnen alleen een besluit nemen bij een compleet ingevulde aanvraag. Dat betekent: het hele formulier plus alle extra documenten die we vragen.

    Hoe snel krijgt u reactie van ons?

    U krijgt u binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging. U krijgt onze beslissing binnen 12 weken na het compleet ingevulde kwijtscheldingsformulier. 

    Dient u een beroep kwijtschelding in? U krijgt onze beslissing binnen 12 weken na uw beroepschrift,

  • U betaalt per woning standaard 3 vervuilingseenheden (v.e.) voor de zuiveringsheffing. Woont er maar één persoon in de woning? Dan geldt de uitzondering van 1 v.e.. Woont u alleen? En kreeg u toch een aanslag voor 3 vervuilingseenheden? Laat ons dat dan weten. Dan kunnen we de aanslag verlagen tot 1 vervuilingseenheid vragen. U regelt dit het snelst via Mijn loket.

    Hoe snel krijgt u reactie van ons?

    U krijgt u binnen 10 werkdagen een ontvangstbevestiging.  Definitief antwoord krijgt u binnen 12 weken na de datum op het aanslagbiljet.

  • Wij proberen iedereen netjes te behandelen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent over de manier waarop we u behandelden. U kunt dit het beste meteen met de betrokken medewerker bespreken. Komt u telefonisch niet tot een oplossing? Dan kunt u een klacht sturen. Het snelst doet u dit via Mijn Loket. U kunt uw klacht ook per post sturen. Richt deze dan aan de klachtencoördinator van GBLT.

    Hoe snel krijgt u reactie van ons?

    • Aan de telefoon krijgt u zoveel mogelijk meteen antwoord.
    • Via een brief krijgt u binnen 6 weken een antwoord. We kunnen dit antwoord een keer 4 weken uitstellen. U krijgt daarover dan altijd bericht van ons. 
  • GBLT wil zo efficiënt mogelijk werken. Daarom zijn we niet per mail bereikbaar. Via de website en Mijn Loket geven wij u zo veel mogelijk informatie. Ook kunt u hier veel zaken zelf regelen. Op de momenten dat het u uitkomt. Geeft u bij uw contact uw e-mailadres aan ons door? Dan kunnen wij uw vraag wel per e-mail beantwoorden.