Kwijtschelding

U vraagt om kwijtschelding als u de belastingaanslag niet kunt betalen

GBLT bepaalt of u kwijtschelding krijgt. Wilt u weten of het zin heeft om kwijtschelding aan te vragen? Lees via deze link de regels en voorwaarden van kwijtschelding

U vraagt kwijtschelding waterschapsbelasting altijd aan bij GBLT

Krijgt u uw aanslagbiljet waterschapsbelasting van GBLT? Dan vraagt u altijd kwijtschelding aan bij GBLT.

Voor sommige gemeenten kunt u bij GBLT ook gelijk kwijtschelding van gemeentebelasting aanvragen

GBLT heeft afspraken gemaakt met andere organisaties voor kwijtschelding gemeentebelasting. Hierdoor kunt u in één keer kwijtschelding aanvragen voor waterschapsbelasting en gemeentebelasting. Dit geldt voor de gemeenten: Assen als u woont in Kloosterveen, Borger-Odoorn, Bunschoten, Dalfsen, De Friese Meren als u woont in wijk Lemstervaart (Lemmer), Dronten, Heerde, Leusden, Nijkerk en Zwolle.

Uw verzoek om kwijtschelding regelt u in negen stappen via Mijn Loket

Inloggen Mijn Loket

  1. U logt in op Mijn Loket. U heeft hiervoor uw DigiD nodig;

  2. U klikt op 'aanvragen' bij kwijtschelding. U vindt deze optie onderaan de pagina.
    Soms krijgt u een scherm met de vraag uw contactgegevens te controleren. Kies voor de knop ‘Door naar de kwijtscheldingsmodule’ om te starten met het aanvragen van kwijtschelding;
  3. U kiest de belastingaanslag waar u kwijtschelding voor wilt aanvragen;
  4. U beantwoordt de twee vragen en drukt op de knop ‘Volgende’;
  5. Op de pagina daarna beantwoordt u extra vragen. Soms vragen wij om een document toe te voegen. Om welk document wij vragen, hangt af van uw situatie;
  6. U drukt op de knop ‘Controleren gegevens’ of ‘Uw aanvraag controleren’;
  7. U controleert of u alles juist heeft ingevuld en toegevoegd.
  8. U kiest voor ‘Uw aanvraag afronden’ of ‘Verzenden’ om verder te gaan.
    Om informatie aan te passen, kiest u voor ‘Terug naar invullen’ of ‘Terug naar invullen gegevens’;
  9. U krijgt nu een bevestiging op uw scherm. In de bevestiging staat dat u succesvol kwijtschelding heeft aangevraagd. U ontvangt ook een ontvangstbevestiging per e-mail.

Kunt u niet in Mijn Loket? Dan kunt u telefonisch een kwijtscheldingsformulier aanvragen. Binnen 10 dagen na ontvangst van uw kwijtscheldingsformulier versturen wij een ontvangstbevestiging. Ontvangt u geen bevestiging? Dan heeft GBLT uw verzoek niet ontvangen. Lees verder onder de foto>>

GBLT kijkt bij uw kwijtscheldingsaanvraag naar uw persoonlijke en financiële situatie

Wij kijken ook naar de:

  1. belastingsoorten waarvoor u kwijtschelding kunt krijgen;
  2. regels en voorwaarden voor kwijtschelding;
  3. normbedragen voor kwijtschelding. Komen uw inkomen en uitgaves boven deze bedragen uit? Dan krijgt u geen kwijtschelding. 

GBLT gebruikt een automatische toets om te bepalen of u recht op kwijtschelding heeft

Bij de automatische toets stuurt GBLT uw persoonsgegevens naar het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau controleert of u kwijtschelding kunt krijgen. Hiervoor kijkt het Inlichtingenbureau naar gegevens van de Belastingdienst, het UWV en de RDW. Het Inlichtingenbureau geeft alleen de uitslag terug aan GBLT. Wilt u dat GBLT in de toekomst automatisch laat controleren of uw recht op kwijtschelding kan worden verlengd? Dan moet u hier toestemming voor geven. Dit regelt u wanneer u kwijtschelding aanvraagt.

U hoeft niet te betalen tijdens behandeling van uw kwijtscheldingsaanvraag

Door uitstel van betalen stopt het betaalproces voor de belastingaanslag zolang uw kwijtscheldingsaanvraag wordt behandeld. U ontvangt een officiële brief van GBLT met de beslissing op uw kwijtscheldingsaanvraag. Dit noemen wij een beschikking. In de beschikking staat ook of en wanneer u moet betalen.