Hoe werkt kwijtschelding

Hieronder vindt u uitleg hoe de kwijtschelding werkt.

1. U vraagt kwijtschelding aan bij GBLT

Dat kan digitaal via Mijn Loket. Of via het papieren aanvraagformulier. Dat u kunt aanvragen per telefoon.

2. GBLT stuurt u een ontvangstbevestiging

Bij een digitale aanvraag is dat binnen een dag. Bij een papieren aanvraag is dat binnen tien dagen.

3. U krijgt uitstel van betaling

Totdat u onze beslissing ontvangt, hoeft u niet te betalen.

4. GBLT kijkt naar uw persoonlijke en financiële situatie

Bij uw kwijtscheldingaanvraag kijken wij ook naar de:

  • belastingsoorten waarvoor u kwijtschelding kunt krijgen;
  • regels en voorwaarden voor kwijtschelding;
  • normbedragen voor kwijtschelding. 
    Komen uw inkomen en uitgaven boven deze bedragen uit? Dan krijgt u geen kwijtschelding. 

Bij de automatische toetsing controleren we met hulp van het Inlichtingenbureau uw gegevens bij:

  • De Belastingdienst
  • De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)
  • Het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV)
     

5. Binnen dertien weken ontvangt u van ons een brief

In deze brief staat:

  • dat u wel of geen kwijtschelding krijgt

of

  • dat we extra informatie van u nodig hebben. We vragen u dan bijvoorbeeld om uw bankafschriften of inkomensspecificatie op te sturen / te uploaden. Dit moet u dan binnen veertien dagen doen.
     

6. Hebben wij om extra informatie gevraagd?

Wij sturen u binnen dertien weken het besluit op uw aanvraag. Ook als u niets opstuurde.