Hoe werkt kwijtschelding

Hieronder vindt u uitleg hoe de kwijtschelding werkt.

1. U vraagt kwijtschelding aan bij GBLT

Dat kan digitaal via Mijn Loket. Of via het papieren aanvraagformulier. Dat u kunt aanvragen per telefoon.

2. GBLT stuurt u een ontvangstbevestiging

Bij een digitale aanvraag is dat binnen een dag. Bij een papieren aanvraag is dat binnen tien dagen.

3. U krijgt uitstel van betaling

Totdat u onze beslissing ontvangt hoeft u niet te betalen voor de belastingen die in aanmerking komen voor kwijtschelding. Betaalt u ook voor belastingen waar u geen kwijtschelding voor kunt krijgen? Dan gaat het betalen in delen van deze belastingen door. 

4. GBLT kijkt naar uw persoonlijke en financiële situatie

Bij uw kwijtscheldingaanvraag kijken wij ook naar de:

  • belastingsoorten waarvoor u kwijtschelding kunt krijgen;
  • regels en voorwaarden voor kwijtschelding;
  • normbedragen voor kwijtschelding. 
    Komen uw inkomen en uitgaven boven deze bedragen uit? Dan krijgt u geen kwijtschelding. 

GBLT mag uw vermogen en inkomen automatisch laten toetsen. Dit doen wij bij:

  • De Belastingdienst
  • De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)
  • Het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV)
     

5. Binnen dertien weken ontvangt u van ons een brief

In deze brief staat:

  • dat u wel of geen kwijtschelding krijgt

of

  • dat we extra informatie van u nodig hebben. We vragen u dan bijvoorbeeld om uw bankafschriften of inkomensspecificatie op te sturen / te uploaden. Dit moet u dan binnen veertien dagen doen.
     

6. Hebben wij om extra informatie gevraagd?

Wij sturen u binnen dertien weken het besluit op uw aanvraag. Ook als u niets opstuurde.