Informatie voor gedupeerden van de Toeslagenaffaire

Wilt u bij GBLT doorgeven dat u gedupeerde van de Toeslagenaffaire bent?

Ga naar de Belastingdienst om dit te regelen. U meldt zich aan via services.belastingdienst.nl/toeslagen-herstel/aanmelden/. De Belastingdienst geeft aan ons door dat u zich heeft aangemeld als gedupeerde van de Toeslagenaffaire. U kunt zich aanmelden tot 1 januari 2024.

Wilt u weten wat de Belastingdienst nog meer doet na uw aanmelding? Ga voor informatie naar de  website van de Belastingdienst. 

Heeft u het als gedupeerde van de Toeslagenaffaire moeilijk? Vraag om hulp

De belastingdienst helpt wanneer u direct financiële hulp nodig heeft. Meer informatie vindt u op de website van de Belastingdienst.

Wat gebeurt er bij GBLT als u zich heeft aangemeld bij de Belastingdienst?

GBLT krijgt van de Belastingdienst bericht dat u zich geeft gemeld als gedupeerde van de Toeslagenaffaire. Wij zetten in ons systeem dat u zich heeft gemeld als gedupeerde. Daarnaast pauzeren wij dat u moet betalen. Besluit de Belastingdienst daarna dat u een gedupeerde bent? Dan geven zij dit aan GBLT door. U ontvangt van ons een brief dat de Belastingdienst u heeft erkend als gedupeerde.

U krijgt kwijtschelding voor de belastingaanslagen van 2020 en eerder

Van de Belastingdienst kregen wij de opdracht om belastingaanslagen tot en met 31 december 2020 kwijt te schelden. Wat dit voor u betekent, verschilt per situatie. Hieronder geven wij uitleg over verschillende situaties die kunnen voorkomen.

Situatie 1: U heeft een bedrag openstaan voor een belastingaanslag over 2020 of eerder. U krijgt kwijtschelding en hoeft deze bedragen niet meer te betalen. U ontvangt van ons een brief dat wij deze bedragen kwijtschelden.

Situatie 2: U krijgt in 2021 een belastingaanslag over 2020 of eerder. U krijgt kwijtschelding en hoeft het bedrag niet te betalen. Wij zijn wettelijk verplicht u deze belastingaanslag te sturen. Daarom ontvangt u apart een brief met uitleg dat wij deze belastingaanslag kwijtschelden.

Situatie 3: U krijgt in 2021 een belastingaanslag voor 2021 of daarna. U moet deze belastingaanslag(en) betalen. Heeft u moeite met betalen? Wij helpen u graag. Ga naar gblt.nl/moeite-betalen voor meer informatie. Of u kunt bellen met onze klantenservice via 088- 064 55 55. Wij zijn open van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Situatie 4: U betaalde in 2021 nog voor belastingjaar 2020 of eerder. Deze betalingen storten wij aan u terug. We sturen u hierover altijd eerst een brief. U ontvangt uw geld dan binnen twee maanden op uw rekening. GBLT stort het geld naar het rekeningnummer waarvan wij het geld hebben ontvangen.
Bestaat dit rekeningnummer niet meer? Dan krijgt u van ons een brief. In deze brief vragen wij u om uw huidige rekeningnummer.

Situatie 5: U heeft alles betaald. Ook mogelijk extra kosten, omdat u niet op tijd kon betalen. Er zijn dus geen openstaande schulden (meer) die we kunnen kwijtschelden. De Belastingdienst geeft aan dat zij kijken naar een oplossing voor schulden die zijn betaald met het compensatiebedrag van €30.000,-. Ga voor de laatste informatie hierover naar de website van de Belastingdienst.