Zo gebruik je dit overzicht
Gemeenten en waterschappen bepalen zelf de hoogte van de normbedragen. Daarom zijn er verschillen. Let er dus eerst op dat je kijkt bij de juiste gemeente of waterschap voor de normbedragen voor inkomen.
Normbedragen voor inkomens
Hier vind je de normbedragen voor inkomen per 1 juli 2026. De gemeenten en waterschappen bepalen deze bedragen.
Krijgt niemand in het huishouden AOW?
Dan gelden voor alle gemeenten en waterschap aangesloten bij GBLT de bedragen hieronder voor inkomen.
| situatie | maximum bedrag |
|---|---|
| echtgenoten | € 2.027,79 |
| alleenstaande ouder | € 1.419,46 |
| alleenstaande | € 1.419,46 |
Krijgt er iemand AOW in je huishouden?
Dan zijn er verschillende bedragen die afhangen van je gemeente en waterschap.
| situatie | Rijn en IJssel en Zuiderzeeland | andere waterschappen en gemeenten |
|---|---|---|
| echtgenoten beiden AOW | € 2.176,10 | € 2.310,70 |
| echtgenoten 1 AOW | € 2.176,10 | € 2.310,70 |
| alleenstaande ouder | € 1.587,34 | € 1.681,25 |
| alleenstaande | € 1.587,34 | € 1.681,25 |
Kindgebondenbudget
Ook je kindgebondenbudget is inkomen en vind je in de tabel hieronder.
| kind | per jaar |
|---|---|
| 1 | € 2.580,00 |
| 2 | € 5.160,00 |
| 3 | € 7.740,00 |
| elk extra kind | € 2.580,00 |
Extra kindgebondenbudget
- ieder kind van 12 tot en met 15 jaar € 724,00 per jaar
- ieder kind van 16 tot en met 17 jaar € 964,00 per jaar
- een ouder zonder toeslagpartner € 3.416,00 per jaar